reklama

Skanzen ľudovej architektúry Humenné

Zmeškal som to!, zo strachom otvorím oči. Odkopem zo seba hrubú baraniu kožušinu a posadím sa. Z pece sa rozhliadam po izbe. Nevidím nikde otca. Zmeškal som to! Určite som to zmeškal! a už aj bosý bežím vonku na priedomie. Obzerám sa po celom dvore, vybehnem na ulicu. Ostré kamienky sa mi zabárajú do bosých nôh. Nie, to nemôže byť pravda. Prečo dnes? Prečo ma nezobudil? Možno je v maštali!, pomyslím si a už aj tam upaľujem. Vrazím do dverí, Pejko prekvapene zdvihne svoju nádhernú šiju a zahľadí sa prekvapenými očami, Malina trochu ustúpi na bok ... Otec! vykríknem od radosti. Bál som sa, že som zaspal. Ten sa na mňa len prekvapene pozrie a s úsmevom vraví: Dnes je predsa jarmok v meste a sľúbil som Ti, že Ťa vezmem a čo poviem to platí!. Otec ešte stihol zazrieť moju obrovskú radosť v očiach a už ma nebolo ... treba sa predsa vychystať ...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

S veľmi maličkou dušičkou som prekročil bránu tohto skanzenu. Dlhé roky som chodil popri jeho plote, no nazrieť dnu nebolo nikdy času. Nájsť ho nie je žiaden problém. Je takmer v strede mesta hneď vedľa Humenského kaštieľa , ktorý je dominantou námestia. Skanzen je prístupný od mája do októbra od 10:00 - 17:00 h pre návštevníkov. Vstupné je smiešne: 30 Sk pre dospelú osobu, 15 Sk študent, dôchodca a za fotografovanie si priplatíte 50 Sk. Správca je príjemný a ochotný človek, ktorý sa Vám snaží vyjsť vo všetkom v ústrety.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na malom kopčeku sa nachádza kus východokarpatskej histórie. Skanzen sprístupnili v roku 1984. Najstarším exponátom a zároveň dominantou skanzenu je drevený kostolík svätého Michala archanjela, ktorý pôvodne stál v Novej Sedlici (hraničná dedina PL-SK-UA) a postavený bol v 1754 roku. Je postavený z dreva, hliny a slamy bez jediného klinca.

Obrázok blogu

Vnútri sa nachádzajú originálne ikony pravoslávnych svätých. Kôli ich hodnote, platí zákaz fotografovania v kostole. Výnimku môže udeliť, len riaditeľ Vihorlatskeho múzea. Tento súhlas si treba vyžiadať vopred.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Kostol patrí pravoslávnej cerkvi a dodnes sa v ňom slúžia omše. Bol som tam na veľkonočnú nedeľu a práve sa tam konala slávnosť. Gospodin pomiluj .. bolo počuť na široko-ďaleko.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Tento modrý domček so slamenou strechou pochádza z Kalnej Roztoky. Má jednu obývaciu izbu, predsieň, komoru, maštaľ a stodolu. Je celý postavený z pevného dubového dreva a namazaný hlinou.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

V stodole boli rôzne "stroje" (mláťačka, šečka), uskladnené vozy, cepy, konské postroje, pluhy. Všetko bežné a potrebné príslušenstvo bežného roľníka.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Z Oľšinkova je nasledujúci dom. Je to dom majstra tesára a kolesára. Kolesá na vozy boli robené z dreva a obopnuté kovovým plášťom. Interiér je podobný predchádzajúcemu domu. Jedna izba z veľkou pecou, stolom a posteľami, predsieň z ktorej sa dalo vystúpiť na povalu a pracovňa. V zadnej časti hospodárska časť pre dobytok.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Táto cirkulárka Slávia je ešte funkčná.

Obrázok blogu

Zo Zemplínskych Hámrov je tu umiestnený dom a v ňom mláťačka.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Interiéry izieb sú napodiv podobné. V predsieni vždy boli nejaké truhlice, riady, koše a šikovní majstri si ich zdobili všelijakými drevenými vyrezávanými sochami.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Kamenný mlyn slúžil na zomletie zrna na múku.

Obrázok blogu

Koryto na stene slúžilo na miesenie cesta na chlieb, koláče, lokše :-)

Obrázok blogu

Interiéry jednotlivých izieb sú tiež veľmi podobné. Izba slúžila ako obývacia izba, spálňa i kuchyňa, preto tu nájdeme aj postele, drevené lavice na sedenie, stoly s malým korýtkom - voľakedy sa jedlo spoločne z jednej misky. Na východe dodnes sa tradujú, minimálne na Vianoce, podobné zvyky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Veľmi častým prvkom karpatských domov boli obrazy - hlavne obrazy svätcov.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

V každej izbe bola aj obrovská tehlová pec. V nej sa piekli fantastické koláče :-) Nikdy nezabudnem ako som šiel cez dedinu - boli práve veľkonočné sviatky - v každom dome sa piekli koláče. Neviete si ani predstaviť ako to voňalo po celej dedine. Pec sa musela najprv nahriať, vždy som sa tešil, že som mohol rozložiť oheň v peci. Potom sa tam ukladali špeciálne narezané dubové alebo bukové polienka. Keď drevo prehorelo a ostali len rozžeravené uhlíky, mohli sa začať sadzať do pece koláče. Tá dlhá "vec" čo je opretá o stenu je šufľa - ňou sa ukladali a vyberali koláče z pece. Potom sa už len netrpezlivo čakalo kým koláče vychladnú a ... mňam :-)

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Veľmi zaujímavým je aj tento domček z Vyšnej Jablonky s vodným mlynom. Má len obytnú miestnosť a mlynicu a domáceho pána a vodníka :-)

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Snáď ani v jednom dome voľakedy nechýbali krosná na tkanie kobercov, kolovrátky či trlá. Pekný pohľad na všetky tieto predmety ponúka domček z Výravy.

Obrázok blogu

Hlavným materiálom z ktorého sa tkalo bol ľan. Celý postup výroby nepoznám. Ale viem si predstaviť, že sa musel namočiť, usušiť, naklepať, vyčesať a nakoniec upriasť na priadzu a z nej sa potom súkali nite. No našiel som aj článok o tom ako sa vyrába konopné plátno (str. 15).

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Tento domček bol ešte výnimočný tým, že v ňom taktiež lisovali olej.

Obrázok blogu

Takúto studňu môžme vidieť ešte aj kde-tu po dedinách.

Obrázok blogu

Správcovia múzea sa snažia a je to vidieť. Priedomia sú skrášlené krásnymi z dreva vyrezávanými sochami, je tu malý prírodný amfiteáter, prostredie je upravené, nenašiel som jediný odhodený papier a celé areál pôsobí naozaj príjemne.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Ja osobne som bol milo prekvapený a odporúčam Vám vidieť to naživo. Ak sa tam aj nevyberiete, dúfam, že Vám tento článok aspoň trochu priblížil krásu dedín východných Karpát.

Ján Ontkoc

Ján Ontkoc

Bloger 
  • Počet článkov:  85
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Zoznam autorových rubrík:  On my mindVzťahySnaha o poeziuPostrehyTúlavé topánkyNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu